TRANS-SIPERIA

Millainen junamatka Trans-Siperia todellisuudessa on? What kind of train trip Trans-Siberian really is?

TRANS-SIPERIA | TRANS-SIBERIAN

Juodaanko siellä vodkaa? Pitääkö junassa varoa kaasuhyökkäyksiä? Lahjotaanko vaunuemäntiä karkeilla? Pääseekö viikon junamatkan aikana käymään suihkussa?
Do they drink vodka there? Do you need to look out for gas attacks? Is it common to bribe train hostesses with candies? Can you take a shower during a one week train ride?

Trans-Siperia junamatka Trans-Siberian train journey IKILOMALLA matkablogi travel blog (9)

Trans-Siperia junamatka Trans-Siberian train journey IKILOMALLA matkablogi travel blog (7)

TRANS-SIPERIA 100 VUOTTA

Tänä vuonna legendaarinen Trans-Siperia junarata täyttää 100 vuotta. Mutta kuinka paljon oikeastaan tiedät tästä maailman pisimmästä junaradasta? Tähän postaukseen olemme koostaneet 10 kiehtovinta faktaa, myyttiä ja vinkkiä Trans-Siperia junamatkasta kiinnostuneille.

Katso Trans-Siperia matkavideomme ja tutustu parhaisiin matkavinkkeihimme!

TRANS-SIBERIAN 100 YEARS

On the year 2016, the legendary Trans-Siberian railway celebrates its 100th anniversary. But how much do you really know about this world’s longest train track? On this post, we have put together 10 most fascinating facts, myths and tips for those who are interested about this Trans-Siberian train journey.

Watch our Trans-Siberian travel video and check out our best tips for the journey!

KATSO MATKAVIDEO | WATCH TRAVEL VIDEO

TRANS-SIPERIA: 10 FAKTAA, MYYTTIÄ JA VINKKIÄ

1. MIKÄ IHMEEN TRANS-SIPERIA JA TRANS-MONGOLIA?

Trans-Siperia on tunnustettu maailman pisimmäksi yksittäiseksi junaradaksi. Trans-Siperian päärata ulottuu 9288 kilometrin matkan Moskovasta Vladivostokiin ja junamatka kestää kokonaisuudessaan 6,5 vuorokautta. Trans-Siperia päärata haarautuu Ulan Uden kaupungissa, josta on mahdollista jatkaa Trans-Mongolian rataosuutta pitkin Mongolian halki aina Pekingiin saakka.

Rata on valmistunut 60 000 rakennusmiehen urakalla vuosina 1891–1916 ja sen rakentaminen on maksanut miltei miljardi jenkki taalaa.

Pääsimme vihdoin toteuttamaan tämän pitkäaikaisen haaveemme Trans-Siperialla matkustamisesta syyskuussa 2015, kun aloitimme elämämme pisimmän reissun, IKILOMAN, tällä maailmankuululla junamatkalla. Päädyimme valitsemaan Trans-Mongolia rataosuuden, koska halusimme nähdä Mongolian autiot arot ja Kiinan hektisen elämänrytmin.

Helsingistä Pekingiin matkasimme kaikkine pysähdyksineen 35 vuorokauden ajan.

TRANS-SIBERIAN: 10 FACTS, MYTHS AND TIPS

1. WHAT THE HECK ARE TRANS-SIBERIA AND TRANS-MONGOLIA?

The Trans-Siberia is recognized as the world’s longest single train track. The Trans-Siberian main railway track extends on a 9288 km journey from Moscow to Vladivostok and the train journey’s total duration is 6.5 days. The Trans-Siberian main track branches off in Ulan Ude where it’s possible to continue along the Trans-Mongolian rail track through Mongolia and all the way to Beijing.

The building of the track was completed by 60 000 workers manpower at the period 1891-1916 and its construction cost nearly one billion “God bless America” dollars.

We finally got to live our dream by jumping on the Trans-Siberian in September 2015, when we started the longest travel of our lives, IKILOMALLA “ON FOREVER HOLIDAY”, with this world-famous train journey.

We decided to choose the Trans-Mongolian railway line, because we wanted to see the desolate steppes of Mongolia and the hectic way of life in China. From Helsinki to Beijing we traveled in 35 days including all the stops on the way.

Trans-Siperia junamatka Trans-Siberian train journey IKILOMALLA matkablogi travel blog (11)

    Trans-Siperia junamatka Trans-Siberian train journey IKILOMALLA matkablogi travel blog (18)

    Trans-Siperia junamatka Trans-Siberian train journey IKILOMALLA matkablogi travel blog (1)

    2. ONKO TRANS-SIPERIALLA MATKUSTAMINEN TURVALLISTA?

    Ennen junamatkaa meitä peloteltiin junassa matkustavilla venäläisillä kriminaaleilla, varkailla ja kaiken maailman kaasuhyökkäyksillä.

    Nämä ovat pelkkiä huhupuheita!

    Suurin osa Trans-Siperian matkustajista on venäläisiä lapsiperheitä ja keski-ikäisiä työmatkalaisia. Turisteihin törmäsimme ainoastaan ravintolavaunun puolella sekä 1. ja 2. luokan käytävillä, heitä ei kolmosluokassa näkynyt.

    Me matkustimme koko neljän päivän matkan Moskovasta Irkutskiin karjavaunussa ja koimme siellä matkustamisen erittäin turvalliseksi. Ihmiset ovat ystävällisiä, emmekä törmänneet yhteenkään epäilyttävään henkilöön koko Trans-Siperia junamatkan aikana.

    3. JUODAANKO SIELLÄ PALJON VODKAA?

    Etukäteen kuvittelimme, että junassa juodaan venäläiseen tyyliin paljon vodkaa. Ostimme varoiksi pullon miestä väkevämpää mukaan, jos meidän vaikka tarvitsisi lahjoa niitä paljon puhuttuja kriminaaleja.

    Mutta eipä tullut yhtäkään janoista kriminaalia vastaan! Eikä myöskään tavattu ketään muutakaan, jonka suu olisi napsannut pullomme suuntaan. Lopputuloksena pullomme säilyi avaamattomana.

    2. IS TRANS-SIBERIAN TRAIN SAFE TO TRAVEL?

    Before we left on our train journey every person was warning us about Russian criminals travelling in the train, thieves, and common night-time gas attacks.

    These are only rumors!

    Most of the passengers on the Trans-Siberian train are Russian families with children and middle-aged workers.

    We encountered other tourists only in the restaurant car and in the corridors of both 1st and 2nd class, other tourists were not seen in the third class.

    We traveled throughout the four-day journey from Moscow to Irkutsk in the cattle car, and we felt very safe when traveling there. The people are friendly, and we didn’t come across a single suspicious person during the whole Trans-Siberian train journey.

    3. DO THEY DRINK A LOT OF VODKA THERE?

    In advance we thought that every train passenger will drink a lot of vodka, Russian style. We bought a bottle of strong Russian vodka, just in case if we would need to bribe those much spoken criminals.

    But we didn’t meet any of these thirsty criminals! Nor did we find anyone else whose mouth would have drooled to our bottle’s direction. As a result, our bottle remained unopened.

    Trans-Siperia junamatka Trans-Siberian train journey IKILOMALLA matkablogi travel blog (8)

    Trans-Siperia junamatka Trans-Siberian train journey IKILOMALLA matkablogi travel blog (13)

    Trans-Siperia junamatka Trans-Siberian train journey IKILOMALLA matkablogi travel blog (2)

    4. MITEN VAUNUEMÄNNÄT LAHJOTAAN?

    Kuulimme etukäteen, että junasta huolehtivat vaunuemännät kannattaa pitää tyytyväisinä tarjoamalla heille suomalaisia karkkeja. Thomas jopa harkitsi kukkakimpun ostamista, jotta tekisimme emäntiin oikein hyvän vaikutuksen.

    Turhuutta kaikki!

    Emme ole ikinä tavanneet yhtä välinpitämättömiä henkilöitä, jotka tuskin vastasivat tervehdyksiin ihmisten saapuessa vaunuihinsa.

    Voitteko uskoa, että vaunuemännille eivät kelvanneet edes tarjoamamme Fazerin siniset? 😀

    Karkkeja kannattaa kuitenkin ottaa mukaan kanssamatkustajia varten. Heidän kanssaan on mukava jakaa eväitä ja yrittää ylläpitää keskusteluja venäjän kielellä.

    5. TARVITSEEKO MUKAAN RUPLIA JA YUANEJA?

    Junaan kannattaa varata pieni määrä paikallista valuuttaa mukaan, jotta voi halutessaan ostaa ruokaa tai juomaa ravintolavaunusta sekä naposteltavia asemalaitureilla päivystäviltä mummeleilta.

    Hintataso ravintolavaunussa on kohtuu edullinen: ruoat maksavat 7,5–15 euroa/annos ja tölkillinen olutta maksaa 2,5 euroa (ruplilla maksettaessa). Mummojen myymät välipalat maksavat 50–60 ruplaa / välipala (0,70–0,80 euroa). Venäjän rajojen sisällä junassa on venäläinen ravintolavaunu ja Kiinan puolelle siirryttäessä junassa on kiinalainen ravintolavaunu eli ruokamenut vaihtelevat maan mukaan.

    Euroilla ja dollareilla maksaminen ravintolavaunussa on täysin mahdollista, mutta junassa noudatettava vaihtokurssi on ryöstötasoa, joten joudut maksamaan eväistäsi miltei tuplahinnan.

    4. HOW TO BRIBE TRAIN HOSTESSES?

    We heard beforehand that the train hostesses should be kept happy by providing them Finnish candies.

    Thomas even thought of buying a bouquet of flowers, so we could make a very good first impression.

    It’s a waste of time!

    We’ve never met one person who barely responded to people’s greetings on arrival in the train.

    Can you believe that that the train hostesses didn’t even care for our Fazer blue confetti? 😀

    Candies, however, you should take along for the other passengers. With them it is nice to share snacks and try to maintain conversations in Russian.

    5. DO YOU NEED TO BRING RUBLES AND YUANS?

    It is worth of reserving a small amount of local currency with you in the train, so you can choose to buy food or drinks in a restaurant car or some snacks from grannies on the platforms.

    The price level in the restaurant car is quite affordable: Food will cost from 7.5 euros to 15 euros per meal and beer cost about 2.5 euros per a can (paid in rubles).

    Snacks sold by grannies will pay 50-60 rubles / snack (from 0.70 to 0.80 euros).

    Within the borders of Russia there is a Russian restaurant car and after the border crossing to China the restaurant car will be Chinese, so dinner menus do vary by country.

    Euro and dollar payments are accepted in the restaurant car, but the exchange rate is a fixed ripoff, which means that you have to pay almost double price of your snacks.

    Trans-Siperia junamatka Trans-Siberian train journey IKILOMALLA matkablogi travel blog (21)

    Trans-Siperia junamatka Trans-Siberian train journey IKILOMALLA matkablogi travel blog (19)

    6. MITÄ JUNAMATKALLA NÄKEE?

    Juna pysähtyy 87 kylässä ja kaupungissa ja se ylittää 16 suurta jokea (mm. Volga, Ob, Enisey, Oka ja Amur). Siperian halki matkatessa ikkunasta näkyvä luonto on pitkälti metsikköä ja maalaismaisemaa.

    Eteläisessä Siperiassa juna kulkee 207 kilometrin matkan turkoosin Baikal järven rantaviivaa seuraten. Mongoliaan saavuttaessa maasto muuttuu kukkulaiseksi ja Kiinan puolella näkee jo vallan korkeaa vuoristoa.

    Koko matkaa ei tarvitse matkustaa yhteen menoon, vaan matkan varrella voi hypätä pois mielenkiintoisissa kaupungeissa.

    Suosittelemme ehdottomasti tutustumaan Eteläisen Siperian Irkutsk kaupunkiin, josta pääsee näppärästi upealle Baikal järvelle. Järvellä voi tehdä pieniä vaelluksia tai sitten vaan rentoutua muutaman päivän ajan.

    Mongolian pääkaupungissa Ulan Batorissa kannattaa viipyä vähintään 1,5 viikkoa, jotta ehtii varmasti tehdä reissun Gobin kiehtovaan autiomaahan. Mongoliassa pääsee nukkumaan perinteisissä jurtta teltoissa ja ratsastamaan aroilla.

    HUOM: Jos hyppäät pois junasta, sinun tarvitsee ostaa erilliset liput jokaista junamatkaa varten.

    6. WHAT DO YOU SEE ALONG THE TRAIN JOURNEY?

    The train stops in 87 villages and cities and it crosses 16 major rivers (eg. The Volga, Ob, Enisey, Oka and Amur). Through the window what you see of Siberia is largely forest and countryside.

    In southern Siberia, the train runs 207 kilometers along the turquoise lake Baikal shoreline. On arrival into Mongolia the terrain becomes hilly and after the border of China you will see beautiful high mountains.

    You don’t need to travel the whole journey straight from Moscow to Beijing.

    It’s recommended to jump off the train in the most exciting cities along the way.

    We strongly recommend exploring the southern Siberian city of Irkutsk, where you can head to the stunning Lake Baikal. At the lake you can make small hikes, or just relax for a few days.

    We recommend you to stay in the Mongolian capital of Ulan Bator at least for 1.5 weeks that you have enough time to do a trip to the fascinating Gobi desert. You can sleep in traditional Mongolian Ger tents and horse ride on the steppes.

    NOTE: If you jump off the train, you need to buy separate tickets for each separate train journey!

    Trans-Siperia junamatka Trans-Siberian train journey IKILOMALLA matkablogi travel blog (15)

    Trans-Siperia junamatka Trans-Siberian train journey IKILOMALLA matkablogi travel blog (17)

    Trans-Siperia junamatka Trans-Siberian train journey IKILOMALLA matkablogi travel blog (3)

    7. MITEN TRANS-SIPERIA AIKAEROT VAIKUTTAVAT MATKAN TEKOON?

    Junalla matkustetaan jopa 8 aikavyöhykkeen halki, joten aurinko nousee ja laskee aivan mielivaltaisesti.

    Venäjän rajojen sisällä sekä junan että juna-asemien aikataulut noudattavat aina Moskovan aikaa riippumatta siitä millä aikavyöhykkeellä juna fyysisesti puuskuttaa. Junan sisällä noudatetaan kuitenkin paikallista aikaa, eli ravintolavaunu on auki paikallisen ajan mukaan ja valot sammutetaan paikallisen ajan mukaan.

    Mongoliaan ja Kiinan puolella juna puolestaan noudattaa paikallista aikaa myös junan lähtö- ja saapumisajoissa.

    Olimme aivan sekaisin kellonajoista ja päivämääristä!

    Onneksi vaunuemännät ilmoittavat milloin on oikea aika poistua junasta.

    8. MITÄ TAPAHTUU KUN TRANS-SIPERIA JUNARAITEET KAVENTUVAT KIINASSA?

    Junaraiteiden leveys muuttuu Venäjän ja Mongolian raiteita kapeammaksi Kiinan rajalle saavuttaessa. Juna ajetaan useaksi tunniksi rajalla sijaitsevaan huoltohalliin, jossa junan vaunut nostetaan ilmaan telien ja akseliparien vaihto varten.

    Me matkustajat saimme tällä välin odotella junan sisällä ja ihmetellä tapahtumia ikkunoista käsin.

    7. HOW DO TIME DIFFERENCES OF TRANS-SIBERIA AFFECT THE JOURNEY?

    The train crosses up to 8 time zones during the journey, so the sun will rise and set quite randomly.

    Within the borders of Russia, as well as the train’s timetable and the train stations’ clocks always obey Moscow time no matter what time zone the train is physically. However, all activities inside the train follow the local time, which means that the restaurant car is open in local time, and the lights turn off and on in the local time.

    In Mongolia and China, in turn, the train follows the local time in all situations.

    We were very confused with time and dates!

    Fortunately, the train hostesses indicate when the time comes for you to leave the train.

    8. WHAT HAPPENS WHEN TRANS-SIBERIAN TRAIN TRACKS’ WIDTH CHANGE NARROWER IN CHINA?

    The train tracks’ width is changed narrower after Russia and Mongolia when arriving to the border of China. The train will be parked for several hours at a maintenance hall near the boarder, where the carriages of a train are lifted in the air for the exchange to narrower axle pairs.

    In the meantime we passengers got to wait inside the train and marvel the process with our noses stuck on the windows.

    Trans-Siperia junamatka Trans-Siberian train journey IKILOMALLA matkablogi travel blog (4)

    Trans-Siperia junamatka Trans-Siberian train journey IKILOMALLA matkablogi travel blog (6)

    Trans-Siperia junamatka Trans-Siberian train journey IKILOMALLA matkablogi travel blog (16)

    9. KUINKA PALJON TRANS-SIPERIA JUNAMATKA MAKSAA?

    Lippujen hinnat ovat sitä kalliimmat, mitä enemmän pysähdyksiä matkan varrella haluaa tehdä. Me maksoimme Helsinki-Peking junamatkoista 666 euroa / henkilö (Pysähdykset Moskovassa, Irkutskissa ja Ulan Batorissa).

    Ostimme matkaliput Traveller matkatoimiston kautta, joka järjesti meille samalla viisumit Venäjälle ja Kiinaan.

    Netissä lippujen hinnat pyörivät suunnilleen samoissa lukemissa, mutta huhujen mukaan matkat saisi ostettua huomattavasti halvemmalla suoraan Venäjältä.

    10. VOIKO TRANS-SIPERIA JUNASSA KÄYDÄ SUIHKUSSA?

    Kyllä voi, ainakin periaatteessa! Junassa ei ole suihkuja, mutta kaikissa vessoissa on vesihanat ja lattiakaivot. Vedellä peseytyminen on siis käytännössä täysin mahdollista! Kyllä meille ainakin maistui suihku jos toinenkin neljän päivän aikana ahtaassa junassa matkustettaessa.

    Lue kaikki kokemamme käytännön vinkit junassa matkustamisesta Kaikki Karjavaunusta postauksestamme.

    9. HOW MUCH DOES THE TRANS-SIBERIAN TRAIN JOURNEY COST?

    The more stops along the way you want to do, the more expensive the ticket prices will be.

    We paid for the Helsinki-Beijing train ticket 666€ per person (Stops in Moscow, Irkutsk and Ulan Bator).

    We bought tickets through a travel agency called Traveller, who also arranged us visas to Russia and China at the same time.

    Online ticket prices are around at the same level, but we heard rumors that tickets can be bought much cheaper directly in Russia.

    10. CAN YOU TAKE A SHOWER IN THE TRANS-SIBERIAN TRAIN?

    Yes, you can, at least in principle! Washing yourself with water is entirely possible!  There are no showers in the train, but all toilets have water taps and floor drains.

    At least we experienced one shower or another during our four days train trip.

    Read our experiences and practical tips for traveling in the train from our “All about the cattle car” post.

    Trans-Siperia junamatka Trans-Siberian train journey IKILOMALLA matkablogi travel blog (5)

    Trans-Siperia junamatka Trans-Siberian train journey IKILOMALLA matkablogi travel blog (12)

    IKILOMALLA MATKABLOGI | TRAVEL BLOG

    Ikilomalla on seikkailijapariskunnan matkablogi. Hyppäsimme pois oravanpyörästä syksyllä 2015 ja lähdimme elämämme suurimmalle matkalle, ikilomalle.

    Seuraa reissuamme Facebookissa, Instagramissa, Twitterissä, Periscopessa ja Youtubessa. Tervetuloa mukaamme ikilomalle!

    Ikilomalla is a travel blog hosted by a Finnish couple. We quit our rat race on autumn 2015 and left on the biggest adventure of our lives, IKILOMALLA (“Forever vacation”).

    Follow our journey on FacebookInstagram, Twitter, Periscope and YouTube. Welcome aboard our IKILOMALLA!

    15 TYKKÄÄ TÄSTÄ | LIKE THIS
    Kurkkaus matkakuviemme kulisseihin, A peek behind the scenes of our travel photographs
    Kuinka telttailla Kiinan muurilla? How to camp on the Great Wall of China?
    Jaa kavereillesi / Share with friends:
    28 Comments
    1. Hieno artikkeli. Jos jotain kiinnostaa, niin kannattaa tsekata täältä myös lisätietoa junamatkailusta: http://innorailkouvola.fi

      Reply
      1
    2. Jos postaus oli itsessään hyvä, niin kyllä tuo video oli taas kerran mielettömän upea! Turkinpippurijuttu oli helmi homma, hienoa kun veitte palasen Suomea matkassa mukana. Tuo telivaihto on hauska yksityiskohta 🙂

      Reply
      2
      • Tattista Rami!

        Kiva, että jälleen onnistuttiin vakuuttamaan sut meidän videolla 😉

        Joka matkailijalla pitäis olla vähän turkinpippureita mukana! Se on hulvatonta hupia katsoa, kun paikallisten naamat mutristuvat turkinpippurit suussa ja kuinka moni oikeasti karkin loppujen lopuksi syö! 😉 hihi! Ei kovin moni!

        Titta / IKILOMALLA

        Reply
        2
        • Todellakin ammattimaisesti tehty videomaistiainen. Upea reissu ollut teillä 🙂 Miten muuten mahtoi Turkin pippurit lapsille junassa maistua?

          Reply
          2
          • Moikka! Kiitos paljon kivasta kommentistasi! 🙂 Turkinpippurit eivät oikein maistuneet… Osa sylkäisi tulisen karkin heti suustaan ja osa puoliväkisin söivät loppuun saakka.:D Ihmettelivät, että miten ihmeen karkkeja nämä muka ovat olevinaan… 😉

            Reply
            2
    3. Huikea video taas kerran! Olen lukenut monien muidenkin seikkailuista tuolla junaradalla ja matka on ajatuksen tasolla todella kiehtova. Tuskin kuitenkaan kovin pian lähdetään perhematkalle Siperiaan. Teille tuo on kyllä varmasti ollut paras mahdollinen tapa aloitaa Ikiloma.

      Hyvä kuulla, ettei nykypäivänä tarvitsisi varata vodkaa, purkkaa ja sukkahousuja lahjaksi henkilökunnalle. Kellonaikasysteemi kuulostaa kyllä käsittämättömän hankalalta. Mutta hyvä jos perille selviää venäjää osaamattakin. Ja huomasin juuri ymmärtäväni hieman kyrilisiä aakkosia. Tavasin nimittäin tölkkinne kyljestä B-a-l-t-i-k-a 😀

      Reply
      3
      • Kiitos Mika!

        Kyrilliset aakkoset ovat kuin arvoituksia. Osa kirjaimista samoja kuin meilläkin ja osa taas ihan omia kuvioitaan. 😀 Niitä oli hauska ratkoa matkan varrella!

        Isoin osa matkustajista (länsimaalaisista turisteista) taisi olla jo keski-iän ylittäneitä. Tämän matkan voi siis huoletta säästää jopa eläkepäiviä varten 😉

        Titta & Thomas / IKILOMALLA

        Reply
        3
    4. Huh mikä seikkailu! 😀

      Täytyy sanoa ettei tämä matka oikeastaan kiehdo muuten yleensä seikkailuhin valmista mieltäni lainkaan. En vaan jaksaisi viettää aikaa junassa noin pitkään. Ei ole minun heiniäni.

      Video on aivan hurmaava ja tosi hienosti tehty + diggaan informatiivisesta aspektista toden teolla.

      Hauskaa voida tehdä matka tälläkin tavalla kuitenkin, vaikkei jaksa lähteä peppua puuduttamaan tuonne penkeille. Se jääkööt nyt muille. 🙂

      Reply
      4
      • Kiitos Gia <3 Miika! Kiva kuulla, että tykkäsitte!

        Matkavideoissa ja blogeissa ylipäätään on kyllä se hienous, että pääsee näkemään uusia paikkoja ja tutustumaan erilaisiin kulttuureihin, vaikka ei itse välttämättä olisi kiinnostunut kyseisiin kohteesiin matkustamaan. 🙂 <3 Virtuaalimatkailua!

        Titta & Thomas / IKILOMALLA

        Reply
        4
    5. Itse ajelin Trans-Mongolian Pekingistä Moskovaan v. 2008, mutta sen jälkeenkin on tullut seikkailtua Venäjällä aika tavalla.

      Liput kannattaa ostaa nykyisin netistä, Venäjän rautateiden omilta sivuilta: http://www.rzd.ru. Löytyy myös enkuksi. Eri junissa on eri hintaiset liput, ja halvimmat paikat myydään tietysti ekana. Maksu onnistuu luottokortilla.

      Reply
      5
      • Kiitos Matti huippu vinkistä! Tästä on varmaan monelle hyötyä!

        Saatiin myös kommentti eräältä lukijalta, että:

        “Venäjällä junalippujen hinnat eivät ole samoja ympäri vuoden, ero jopa 50-60%. Halvin hinta on 8-9 toukokuutta, ks.linkki http://www.tutu.ru/2read/poezda/cheap_train_2015/“.

        Tosi mielenkiintoista mun mielestä!

        Titta / IKILOMALLA

        Reply
        5
    6. Oih, olipa ihana lukea ja katsella kuvia! Me tehtiin Trans-Mongolian junamatka vuonna 2010 ja jai todella hyvat muistot. Jaan mielenkiinnolla seuraamaan teidan reissua, hyvaa matkanjatkoa 🙂

      Reply
      6
      • Kiitos Nomadi!

        Kiva kuulla, että tykkäsit ja että sulla on myös omia kokemuksia samaisesta matkasta! Huippu reissu! Tervetulua seuraamaan ikilomaamme! 🙂 Meillä on menossa kova vauhti videoiden editointien kanssa, joten seuraavina viikkoina aiomme julkaista paljon tarinoita Kiinasta, Intiasta, Mongoliasta ja Uudesta-Seelannista.

        Titta ja Thomas / IKILOMALLA

        Reply
        6
    7. Tämä kiinnostaisi – suurkiitos siis kaikista vinkeistä. Vähän on tähän saakka arveluttanut, että miten se psyyke ja kärsivällisyys kestäisi kun ei sitä venäjääkään puhu, ei sitten sanaakaan… Mutta kyllä nuo matkan pysähdykset sen verran kiinnostavat, että ehkä noidenkin henkisten esteiden yli aidottaisiin. Vaikka sitten sen vodkan voimin 🙂

      Reply
      7
      • Vodkan voimin 😀 hihi! Mekään ei puhuttu venäjää, mutta nopeasti sitä muutaman fraasin junassa harjoitteli 😉

        Junamatka sujui yllättäen tosi nopeasti ja siellä olisi helposti istunut vielä muutaman päivän pidempäänkiin. Ei edes ehditty avata kirjoja, jotka otettiin mukaa varta vasten matkaa ajatellen 😀

        Titta & Thomas / IKILOMALLA

        Reply
        7
    8. Mun äiti ajeli kaverinsa kanssa joskus yhtä kyytiä Helsingistä Pekingiin. Taisi viedä viikon suuntaansa. Tämä oli siis joskus 80-luvulla. Ilmeisesti meininki edelleen aika samanlaista. Paluulippua ei saanut ostettua valmiiksi, ja viisumia varten piti sitten ostaa lentolippu, jonka onneksi sai perua. Pari päivää viikon perilläolosta meni säätöön, mutta junalla palasikin. Aika erilainen matkailija on tyttärestä tullut. En ihan näkisi itseäni viikkoa karjavaunussa, vaikka kokemus on epäilemättä todella hieno!

      Reply
      8
      • Kiitos Annika tämän mielenkiintoisen tarinan jakamisesta!

        Vaunun tunnelma oli kuin suoraan 80-luvulta ja varmaan junakin on täsmälleen sama! 😀
        Mekin jouduimme ostamaan ”valelentoliput” Kiinasta pois viisumia varten, jotka peruimme heti oston jälkeen. Eli mikään ei ole muuttunut! 😀

        Tämä oli kyllä huippu kokemus ja ihanan kiireetön tapa oravanpyörästä poistumiseen! 🙂

        Titta & Thomas / IKILOMALLA

        Reply
        8
    9. Olipa hauska video, ja huolella toteutettu. Se oranssi teekuppi taisi tulla aika tutuksi…? 🙂 Mulle ei tosin Trans-Siberian viehätys ole vielä auennut. Ehkä jos kirjoittaisin kirjaa, voisin harkita tuontyyppistä matkaa, joka osin näyttää olevan tylsyyden ylistystä.

      Reply
      9
      • Kiitos Laura – hienoa että tykkäsit! 🙂

        Oranssit kupit käytettiin ihan puhki ja loppuun. Eivät kestäneet meidän käytössä muutamaa kuukautta pidempään, vaan alkoivat hajota saumoista. :/

        Meillä oli kirjat mukana junamatkaa mielessä pitäen, mutta matka sujui oikeastaan niin vauhdikkaasti ja mukavasti, että emme kertaakaan kaivaneet kirjoja esille. 😀 “Tylsyyden iskiessä” aloimme tekemään tuttavuutta kanssamatkustajien kanssa. Se oli parasta hupia se. 😀

        Titta & Thomas / IKILOMALLA

        Reply
        9
    10. Huhut pitävät täysin paikkansa 😉 Itse maksoimme alle 300 euroa Helsinki – Peking välin lipuista. Pysähdyspaikkoina toimivat Pietari, Moskova, Irkutsk ja Ulan Bator. Suosittelen ostamaan liput aina jokaiselta asemalta erikseen, hyvin ainakin meillä onnistui 🙂

      Reply
      10
      • Moi Inkeri!

        Kiitos huhujen vahvistamisesta! 🙂 Olette kyllä saaneet ihan tosi halvalla nuo liput!

        Puhutko (tai puhuiko joku matkaseurueestanne) venäjää vai pärjäsittekö englannilla lippuja ostaessa? 🙂

        Joltain myös kuulimme, että Venäjän juniin myydään kiintiöpaikkoja turisteille ja oput liput on tarkoitettu venäläisille matkustajille. Jos ostaa liput suoraan venäjän lippuluukuilta, niin ehkä siellä myydään venäläisten lippuja myös ulkomaalaisille, ja varmasti halvempaan hintaan?

        Titta & Thomas / IKILOMALLA

        Reply
        10
        • Itse opettelin hiukan kyrillisiä aakkosia ja sitten vain lippuja ostaessa kirjoitin paperille venäjäksi mihin junaan halutaan liput. Englantia oli aika turha yrittää Venäjällä käyttää, mutta hyvin pärjäsi elekielellä ja noitten lappujen rustaamisella. 🙂

          Kiintiöpaikoista en osaa sanoa, mutta tosiaan halvemmalla saatiin luukulta kuin mitä esimerkiksi netissä hinnat olivat.

          Reply
          10
          • Mekin todettiin englanti aika turhaksi, joten elekielellä pääasiassa mentiin! 🙂 Oli kyllä loistava matka! Kiehtois nähdä Siperia myös pahimpaan pakkasaikaan ja kokea rekiajeluita ja Baikal järven sininen jää.:)

            Titta & Thomas / IKILOMALLA

            Reply
            10
    11. OI..Pääsispä joskus edes Ulan Batoriin, on kyllä niin mahtavaa luetavaa tämä teidän reissu..
      Australiaa odotellaan, paljon kuvia pliizzzzzz–

      Reply
      11
      • Kiitti! <3

        Ulan Bator oli mielenkiintoinen kohde! Tykkäisit varmasti junamatkastakin! 🙂

        <3 Thomas & Titta

        Reply
        11
    12. Aijjjettä!

      Loistava postaus, kiitos! Trans-Siperia on omalla bucket listillä, ja erityisesti Ulan Bator kiinnostaa.

      Reply
      12
      • Kiitos Jari! Kiva kuulla, että tykkäsit! Meille tämä junamatka oli ihan huippu tapa aloittaa ikiloma. Unohtuivat Suomen kiireet alta aikayksikön 😀
        Ulan Bator ja Mongolia ovat meidän lempparipaikkoja tähän saakka. Mongolian arot ja Gobin autiomaa ovat uskomattoman hienoja luontokohteita. Kulttuuri on mielenkiintoinen ja ihmiset ovat ystävällisiä. Eikä turismia ole vielä nimeksikään. ISO peukku matkasuunnitelmille Mongoliaan! 🙂

        Titta & Thomas / IKILOMALLA

        Reply
        12

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *